01.04.2008

Cainele si catelul - de G. Alexandrescu


"Cât îmi sunt de urâte unele dobitoace, Cum lupii, urşii, leii şi alte câteva, Care cred despre sine că preţuiesc ceva! De se trag din neam mare, Asta e o-ntâmplare: Şi eu poate sunt nobil, dar s-o arăt nu-mi place. Oamenii spun adesea că-n ţări civilizate Este egalitate.Toate iau o schimbare şi lumea se ciopleşte, Numai pe noi mândria nu ne mai părăseşte. Cât pentru mine unul, fieştecine ştie C-o am de bucurie Când toată lighioana, măcar şi cea mai proastă, Câine sadea îmi zice, iar nu domnia-voastră." Aşa vorbea deunăzi cu un bou oarecare Samson, dulău de curte, ce lătra foarte tare. Căţelul Samurache, ce şedea la o parte Ca simplu privitor, Auzind vorba lor, Şi că nu au mândrie, nici capricii deşarte, S-apropie îndată Să-şi arate iubirea ce are pentru ei:" Gândirea voastră, zise, îmi pare minunată, Şi sentimentul vostru îl cinstesc, fraţii mei."- "Noi, fraţii tăi? răspunse Samson plin de mânie, Noi, fraţii tăi, potaie! O să-ţi dăm o bătaie Care s-o pomeneşti. Cunoşti tu cine suntem, şi ţi se cade ţie, Lichea neruşinată, astfel să ne vorbeşti?"- "Dar ziceaţi..." - "Şi ce-ţi pasă? Te-ntreb eu ce ziceam? Adevărat vorbeam, Că nu iubesc mândria şi că urăsc pe lei, Că voi egalitate, dar nu pentru căţei."Aceasta între noi adesea o vedem, Şi numai cu cei mari egalitate vrem''.
* imi plac nespus de mult fabulele.
Vrei nu vrei, aceasta minunata fabula te duce cu gandul la aroganta si, la unii manageri...
Francezul Chalvin delimiteaza 10 tipuri de manageri: organizatorul, participativul, intreprinzatorul, realistul, maximalistul, birocratul, demagogul, tehnocratul, oportunistul, utopistul modernist.
Profesorul american Keith Devis, deosebeste 4 tipuri de cadre de conducere: autocrat, custodial, sportiv, colegial.Profesorul polonez Storosciak prezinta doua tipuri: autocrat si democrat.
Pornind de la abordarea scolii sociologice de management si de la celebrele teorii x, y, z, evidentiam cateva portrete robot in care se poate incadra orice tip de manager; sa-i ,, tratam'' plin de consideratie pe rand:
* managerul populist care se caracterizeaza prin:- lipsa unui management strategic;- prioritate acordata rezolvarii unor pretentii salariale;- tergiverasarea disponibilizarii de personal, chiar daca situatia concreta a firmei o impune;- apelarea unor imprumuturi mari pentru salarii care conduce la incalcarea corelatiilor fundamentale dintre indicatorii economici (productivitate, salariu mediu).
* managerul autoritar care se caracterizeaza prin:- acorda o atentie deosebita problemelor restructurarii;- are o bogata experienta autoritara si o personalitate solida;- da dovada de corectitudine, severitate, exigenta, seriozitate fata de salariati;- dezinteres pentru problemele sociale;- urmareste maximizarea profitului;- este dispus sa-si dea demisia daca nu poate sa-si exercite stilul managerial.
* managerul incompetent se caracterizeaza prin:- nemultumeste pe toata lumea;- absenta unui strategii realiste;- lipsa de initiativa, curaj in asumarea unor riscuri;- neadaptarea la schimbarile de mediu ambient;- usor coruptibil.
*managerul participativ-reformist se caracterizeaza prin:- considera ca poate fi facuta restructurarea si in mers cu asigurarea unui parteneriat al salariatilor, acestia din urma fiind convinsi ca ce se intreprinde este in interesul lor;- spirit inovator, creator,- curaj in asumarea riscurilor;- capacitatea sidicata de antrenare;- disponibilitate prin comunicare;- flexibilitate in situatii de criza sau conflict de munca;- strategii clare;- masuri preventive de evitare a crizelor.
*managerul conciliator se caracterizeaza prin:- compromis intre cele doua tendinte considerate comentarii;- realizeaza performante medii in ambele situatii;- strategii de supravietuire si o conducere abila, de pe o zi pe alta,- abilitate in situatii conflictuale.
Tot studiile sociologilor, arata ca in societatile comerciale din tara noastra deosebim in perioada actuala trei tipuri de manageri:
- manageri de tip participativ, se caracterizeaza printr-o solida pregatire atat in domeniul managementului, cat si in domeniul in care se inscrie activitatea grupului condus, de unde si lipsa de reticiente pentru abordarea in comun cu subordonatii, sefii si colegii a problemelor aparute in general managerii de acest tip au usurinta contactelor umane, impunandu-se prin cunostinte, tact si atasament. Pun un accent deosebit pe asigurarea unui climat de munca destins, favorabil dezvoltarii personalitatii subordonatilor.
- manager de tip autoritar se caracterizeaza prin situarea pe primul plan a relatiilor ierarhice de subordonare, utilizand pe scara redusa delegarea si consultarea subordonatilor, uneori si pentru a masca unele lacune in pregatire. Placerea de a exercita competentele acordate, de a comanda, combinate cu o anumita nepricepere in abordarea la modul amical a subordonatilor ce le diminueaza initiativa si creativitatea.
- manager de tip participativ-autoritar se formeaza prin combinarea celorlalte doua tipuri de manageri.
Din cercetarile facute a rezulta ca in intreprinderile mici si mijlocii private predomina absolut tipul de manager autoritar. Cercetarile mai recente au delimitat si tipul de antimanageri: abraziv, arogant, exploziv, infidel, fricos.Fiecarui tip de manager ii corespunde un stil managerial care reprezinta manifestarea calitatilor, cunostintelor si aptitudinilor personale ale managerului in relatia cu subordonatii si colegii sai. O veche controversa intre specialisti se refera la educabilitatea abilitatilor manageriale. Managerii sunt innascuti sau se pot crea prin educatie? Talentul si inclinatiile naturale au fara indoiala un rol important si este greu sau chiar imposibil ca in urma unui curs de management cineva sa si devina manager.Cu toate acestea, o multime covarsitoare de manageri ( nivel top si middle) au acces anual la traininguri in ce priveste deslusirea si sporirea abilitatilor manageriale. Managerii de la toate nivelurile au propriul lor stil de leadership; unii aleg sa delege si sa sprijine subordonatii, altii opteaza pentru un stil autoritar. Dar managerii eficienti trebuie sa fie capabili nu numai sa aleaga un stil de management, dar sa-l si aplice in mod corect si coerent. E laudabil, si merita amintit ca unor manageri le place sa se comporte natural in orice imprejurare, accepta sa auda adevarul, oricat ar fi de dificil. Le displace aroganta si detesta agresivitatea in relatiile cu angajatii. Asta denota ca nu sufera de o limitare intelectuala si deficiente de educatie.

Nota bene : In relatiile zilnice de servici pe care le avem unii cu altii , puterea se castiga, nu se capata, in ciuda titlului de pe cartea de vizita. Trei zile petrecute in grup la munte sau la mare, o data pe an, nu creeaza relatii si motivatii benefice durabile, ci zi de zi prin ce faceti si cum faceti in relatiie cu ceilalti.
Deoarece azi e 1 aprilie, daca doriti , puteti considera totul o gluma !

>>>si o povestioara care ar putea fi adevarata ...
Intr-o zi, presedintele unei companii lua pranzul intr-un restaurant cand, la o masa vecina, a remarcat prezenta a patru dintre directorii firmei sale. Acestia erau foarte prinsi intr-o discutie si vorbeau destul de tare, astfel incat presedintele a auzit fara sa vrea spusele fiecaruia.-„ Nu incape indoiala”, spunea directorul de productie, „toata forta unei companii sta in calitatea produsului. Daca nu ai un produs solid, bine pus la punct, esti terminat.''
-„Gresit!”, a sarit directorul de vanzari, „poti sa ai cel mai bun produs din lume, dar daca nu-l vinzi, n-ai facut nici o branza. Baza sta, asadar, in echipa de agenti comerciali si in sistemul de vanzare.”
Directorul de relatii publice a intervenit si el: -„Incercati sa vindeti ceva unei persoane care nu are incredere in voi. Credeti ca veti reusi? Fara o buna imagine, atat in interiorul, cat si in exteriorul firmei, n-aveti sanse de succes.”
-„Eu cred ca nu priviti lucrurile in ansamblu”, a spus al patrulea director, cel de resurse umane. „Doar stim cu totii ca oamenii sunt cea mai importanta avutie a unei firme. Tot secretul e sa ai angajati competenti si motivati, care sa dea ce au mai bun in ei.”
Argumentele au continuat sa zboare dintr-o parte in alta si discutia s-a prelungit, fiecare dintre cei patru directori incercand sa-si convinga colegii ca el are dreptate. Dupa ce a terminat de mancat, presedintele s-a ridicat, s-a apropiat de masa unde se purta acea discutie animata si a spus:- „Domnilor, am ascultat involuntar mica voastra disputa si sunt de-a dreptul incantat de mandria cu care „va aparati teritoriul”. Trebuie sa va marturisesc insa, pe baza experientei mele, ca nici unul dintre voi nu are dreptate. Nu exista un departament care sa fie, el singur, responsabil pentru succesul unei firme. Cand ajungi sa intelegi cum stau lucrurile, iti dai seama ca a conduce o firma spre succes e ca si cum ai jongla cu cinci bile simultan. Patru bile sunt albe. Pe prima dintre ele scrie PRODUS, pe a doua VANZARI, pe a treia RELATII PUBLICE si pe a patra RESURSE UMANE. Dar mai exista si a cincea bila, una rosie, pe care scrie PROFIT.Iar singura regula care trebuie respectata e urmatoarea: orices-ar intampla, nu scapati bila rosie!

Ps. Succesul este disponibil pentru toti, insa nu toti il vor avea!

Un comentariu:

  1. cred ca de cele mai multe ori stilul de conducere nu este cel potrivit. În conducerea firmei stilul constituie un ansamblu de calităţi profesionale, organizatorice, morale, precum şi de trăsături de personalitate, care se manifestă mai mult sau mai puţin evident în activitatea zilnică şi în împrejurări relevante! Barna, Miercurea Ciuc

    RăspundețiȘtergere

Scrisul nu doar comunica idei. Le genereaza...